1-    عنوان اصلی محتوا:

سوله چیست؟ و معرفی انواع آن

2-    خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه)

یکی از ساختمان های فولادی که در کل دنیا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، سوله می باشد که یک مکان سرپوشیده است. ساخت آن با محاسبات خاصی صورت می گیرد و بیشترین کاربرد آن در صنایع، سالن های دام و طیور، ورزشگاه ها و انبارها می باشد. این سازه انواع مختلفی دارد که در کشور، شاهد افزایش تولید آن می باشیم.

 

سوله چیست؟ و معرفی انواع آن

یکی از ساختمان های فولادی که در کل دنیا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، سوله می باشد که یک مکان سرپوشیده است. ساخت آن با محاسبات خاصی صورت می گیرد و بیشترین کاربرد آن در صنایع، سالن های دام و طیور، ورزشگاه ها و انبارها می باشد.

معرفی سوله های صنعتی

  1. سوله دو دهانه
  2. مدل چند ضلعی
  3. نوع قوسی
  4. سوله دو یا چند دهانه دارای ستون مشترک
  5. مدل یک دهانه

با توجه به اینکه سوله های خرپایی از استحکام و دوام بالا و وزن اندک و همچنین قیمت ارزانی برخوردارند در مقایسه با دیگر سوله های صنعتی با کیفیت تر بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشند.  

آشنایی با ویژگی های ظاهری سوله

قاب فلزی این سازه ممکن است شکلی مشابه یک قاب ساده داشته باشد یا ترکیبی از چندین دهانه باشد، و به طور کلی قالب ها از نمایی به شکل قوسی یا هشتی برخوردارند.

امکان نصب سایبان، در پیرامون سالن در یک یا دو طرف آن وجود دارد. علاوه بر آن نصب جرثقیل سقفی از موارد خیلی رایج در سالن های تولیدی محسوب می گردد.

حتما مقاله جذاب جرثقیل سقفی و انواع آن را مطالعه کنید.

جزئیات مربوط به ابعاد ظاهری سوله

غالباً از یک قاب ساده از 10 متر تا 25 متر برای دهانه های سالن استفاده می گردد.

  • امکان ساخت سالن های تا دهانه تقریباً 60 متر وجود دارد.
  • در صنایع معمولاً مقدار متوسط دهانه 20 متر و ارتفاع 60 متر است.

اجزای اصلی سوله

به طور کلی یک قاب فلزی پیش ساخته دارای اجزای اصلی زیر می باشد:

  1. تیر کرین
  2. ستون
  3. بولت
  4. رفتر
  5. سگراد یا میل مهار
  6. پرلین
  7. دور تا دور و سقفی
  8. بولت
  9. تیر
  10. ستون های وال پست
  11. کف ستون
  12. قوطی
  13. براکت مراحل اجرای پروژه یا آبچکان تکیه گاه جرثقیل

ویژگی های سوله

از لحاظ طراحی، سوله سازی در یزد که معمولاً کاربردی صنعتی دارد با دیگر سازه ها تفاوت دارد. به ویژه قاب ها که در این مدل سازه ها شیب دار بوده و متفاوت می باشند.

همچنین در مقایسه با دیگر سازه ها از دهانه بزرگتری نیز برخوردار می باشد. امکان استفاده از پروفیل های موجود در بازار به منظور اجرا و پیاده سازی این نوع سازه ها به جهت سایز بزرگ ستون ها و تیرها وجود ندارد و بایستی به ساخت و تولید آنها پرداخت که به اصطلاح تیر ورق نامیده می شوند.

1-عرض مناسب سازه

از جمله مواردی که استاندارد بودن این مدل سازه را مشخص می کند، عرض آن است. معمولاً 20 تا 30 متر، عرض در نظر گرفته شده برای این سازه می باشد.

2-مقدار طول استاندارد سوله

طول سازه از جمله فاکتورهایی است که بر تغییرات دمایی آن بسیار مؤثر می باشد و در صورتی که طول این نوع سازه زیاد باشد، میزان این تأثیرات بر استحکام و مقاومت آن افزایش خواهد یافت. 90 متر مقدار طول استاندارد این سازه می باشد.

3-شیب سوله

شیب استاندارد این سازه بستگی به مقدار طول دهانه آن دارد و معمولاً 10 تا 30 درصد طول دهانه در نظر گرفته می شود.

4-ارتفاع استاندارد سازه

یکی از عوامل تأثیر گذار بر مقدار آهن های مورد استفاده و همچنین میزان هزینه ها، ارتفاع سوله می باشد که مقدار 4 الی 25 متر را می توان ارتفاع استاندارد آن به شمار آورد.

آشنایی با مراحل ساخت سوله

در کارخانه اقدام به ساخت و مونتاژ کلیه قطعات اسکلت فلزی می گردد. به طور کلی مراحل ساخت این نوع سازه عبارتند از:

1-تهیه و ترسیم نقشه های شاپ

2-مرحله برشکاری

3-انجام مونتاژ اولیه

4-جوش اولیه

5-مرحله مونتاژ نهایی

6-جوش نهایی

7-رنگ کردن و تمیزکاری

در مکان مورد نظر اقدام به نصب اسکلت فلزی آن می گردد. قطعاتی همچون پیچ و مهره نیز در کنار سایر قطعات اصلی ساخته شده بایستی به محل منتقل شود و پس از آن عملیات نصب، با بکارگیری جرثقیل، تیر و سایر ابزارهای لازم صورت گرفته و سپس به تنظیم نهایی آن پرداخته می شود.

آشنایی با نحوه طراحی سوله

از جمله فاکتورهایی که در طراحی اینگونه سازه ها تأثیرگذار هستند می توان به طول، ارتفاع و میزان تحمل بار برف و باد در مکان مورد نظر اشاره نمود. آگاهی از مقدار واقعی ابعاد مذکور و همچنین پیش بینی موارد لازم می تواند از مهم ترین فاکتورها جهت اقتصادی ساختن هر سفارش محسوب گردد.

در واقع برای دقیق ترین محاسبات نیز باید یک سری موارد از قبیل کیفیت بالای جوشکاری، به کارگیری درست و اساسی اجزا، رنگ آمیزی علمی، زنگ زدایی آن و همچنین بهره‌ گیری از اتصالات استاندارد مانند پیچ و مهره ها جهت کارایی بهتر در اجرا رعایت شوند.

به طور کلی، تهیه نقشه ها و موارد اجرایی درباره سازه برای قرارداد ضروری می باشد و بعد از آن به ساخت سوله می ‌پردازند که طراحان مسئول کنترل کیفیت و بازرسی فنی می باشند. باید بگوییم که مهندسین یا اعضای شرکت های مشاوره با استفاده از نرم ‌افزارهای مختلف، طراحی آن را انجام می دهند. در این خصوص، طراحان شرکت نقشه های مربوط به اجرای فونداسیون را تهیه می نمایند و جهت اجرا، تحویل خریدار می دهند.

بر اساس سازمان برنامه استاندارد، باری که برف ایجاد می ‌نماید، تا شیب ۲۰ درصد در کشور به چهار قسمت 25، 90، 150 و 200 کیلوگرم تقسیم می ‌شود. ناگفته نماند که بار برف 150 کیلوگرم بر متر مربع بیشتر مد نظر قرار می‌ گیرد. این سازمان همچنین در اکثر مناطق کشور، فشار باد را تا 92 کیلوگرم بر متر مربع نشان می‌ دهد.

خواص ویژه تمامی قطعات ساخته شده در این شرکت

  1. تایید نمودن دستگاه ‌های نظارتی و شرکت های مشاور
  2. کنترل طراحی و ساخت و بهره گیری از تجربیات چندین ساله شرکت
  3. استفاده از متریال با کیفیت و جوش اتوماتیک زیر پودری که کارفرما به بررسی آنها می ‌پردازد.

طراحی و اجرای سوله

در حقیقت جهت ساخت و اجرای سالن های صنعتی و باشگاه های ورزشی، از سوله استفاده می ‌کنند که طراحی آن را افراد متخصص در شرکت های مشاور با نرم افزارهای مختلف به نحو مطلوبی انجام می دهند. همانطور که می دانید، بعد از اینکه طراحی به اتمام رسید، اجرای آن توسط افراد کاربلد صورت می ‌پذیرد.

مراحل مختلف اجرای سوله

●  در ابتدا زمین یا مکانی که قرار است سوله در آن اجرا شود، توسط طراحان و مهندسان شرکت بازدید می ‌شود و مواردی از قبیل جنس خاک و میزان تراکم آن به صورت بسیار دقیق مورد بررسی قرار می گیرد تا نقشه مربوطه طراحی گردد.

●  بعد از بازدید و بررسی یک سری شرایط اولیه، مهندسان و طراحان مجتمع سازه های فولادی سوله آرا استیل یزد با نرم افزارهای مخصوص نقشه (تکلا استراکچرز) را طراحی می ‌کنند که در این مرحله بر طبق پیشنهاد های ساخت سوله، ورق ها خریداری می ‌شوند و بر اساس نقشه طراحی شده، به شکل خاصی برش می خورند و سوراخ کاری بر روی آنها صورت می‌ گیرد.

●  بعد از از اینکه سوراخ کاری ورق ها انجام شد، نوبت به جوشکاری صفحه و رنگ آمیزی (سندپلاست) می ‌رسد.

●  جهت آماده سازی برای ساخت، اقدامات لازم بر روی زمین آن از جمله خاک برداری، تراز سازی، آرماتور بندی و بتن ریزی انجام می ‌گیرد.

●  در مرحله آخر، پس از عملیاتی که برای ساخت بر روی زمین مورد نظر صورت گرفت، با استفاده از تریلی، سوله را به محل مورد نظر حمل می نمایند و فرآیند نصب آن با نیروی انسانی و جرثقیل به بهترین نحو صورت می پذیرد.

نکات اساسی در ساخت سوله

1- در واقع سازه های فلزی را به آسانی می توان تغییر داد و به گسترش و تقویت آنها پرداخت که این موضوع مربوط به انعطاف پذیری و سازگاری آنها می باشد و برای سازندگان بسیار حائز اهمیت است.

2- با توجه به اینکه هدف از ساخت سوله، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل یک سری اتفاقات ناخوشایند و حوادث و بلایای طبیعی است، بنابراین در ساخت آن، کیفیت بسیار مهم تر از قیمت می ‌باشد که باید مدنظر قرار گیرد.

3- یک نکته اساسی در ساخت سوله، صرفه جویی در مصرف انرژی است. همچنین بهره‌ گیری از مصالحی مانند فولاد که بدون کاهش کیفیت و مقاومت قابل بازیافت هستند، یک مورد مهم تلقی می ‌شود.

4- باید بدانید شرکت سوله آرا ، تمامی مسئولیت ‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری آن را بر عهده دارد. از این رو، از مواد بسیار با کیفیت که طول عمر بیشتری دارند، استفاده می ‌کنند تا از هزینه تعمیر و نگهداری آن تا حد زیادی بکاهند.

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *